Zbirka vozil s podzbirkama bojna vozila in nebojna
vozila je v Vojaškem muzeju pomemben del premične
kulturne in tehniške dediščine za slovensko
vojaško zgodovino.
Tvorijo jo predvsem bojna in nebojna motorna vozila
iz druge polovice 20. stoletja, nekaj zanimivih je še
iz druge svetovne vojne. Priprava eksponatov te zbirke je
zahtevna, saj je na našem ozemlju precej bojnih in drugih
vozil, med katerimi so nekatera edina celo daleč naokoli,
a so po večini v slabem tehničnem stanju in jih je treba
temeljito obnoviti. Malo lažja je priprava vozil, ki so jih in
jih bodo še izločili iz operativne uporabe in ne zahtevajo
veliko obnovitvenega dela. Enota za tehnično vzdrževanje
III (ETV III) logističnega bataljona SV v Vojašnici Franca
Rozmana – Staneta, usposobljena za vzdrževanje vojaških
vozil, v sodelovanju z VMSV uspešno restavrira muzejske
eksponate.
Velik del zbirke vozil Vojaškega muzeja SV ima svoje
mesto v oklepno-artilerijski zbirki Parka vojaške zgodovine
Pivka, nekaj eksponatov je razstavljenih tudi drugje. Z
načrtovano selitvijo VMSV bo del zbirke našel dom pred
Kadetnico v Mariboru.
Tank M-47 patton
Bojna vozila
Bojna vozila so praviloma oklepljena in oborožena ter
namenjena za izvrševanje bojnih nalog. To so predvsem
tanki, oklepni avtomobili, oklepni transporterji, samohodke
ter posebna amfibijska in zračno-desantna bojna
vozila. Prva oklepna vozila so veličastno vstopila na prizorišče
v prvih mesecih tako imenovane velike vojne v letih
od 1914 do 1918 in še preden so se srečala s kruto realnostjo
tedanjih bojišč, so nakazala svoj hiter vzpon. Med
prvo svetovno vojno se je pojavil tudi značilen predstavnik
oklepnih vozil – tank, ki združuje tri elemente: ognjeno
moč, mobilnost in zaščito. Že v drugi svetovni vojni
so tako naredili kot uničili večdesettisoč tankov in oklepnih
vozil, tankovski spopadi so bili tudi na slovenskem
ozemlju. Tanki in oklepna vozila so bili nato v Sloveniji
kot oborožitev JLA, v oborožitvi so ostali tudi v Slovenski
vojski. Po »upokojitvi« si tanki Slovenske vojske zaslužijo
častno mesto v muzejski zbirki.
Zbirka Parka vojaške zgodovine Pivka je sestavljena iz
treh večjih časovnih sklopov, in sicer: druge svetovne vojne,
nekdanje Jugoslavije in samostojne Slovenije.
Obdobje druge svetovne vojne v tankovskem delu zastopata
izjemno pomembna tanka: ameriški M3A3 stuart
in sovjetski T-34-85. Prvi predstavlja 1. tankovsko brigado
NOVJ – prvo večjo mehanizirano enoto Titove partizanske
vojske, ki je bila ustanovljena ob pomoči zahodnih
zaveznikov. Njena bojna pot se je začela z ustanovitvijo
v severni Afriki, se prek Italije, kjer so jo dokončno vzpostavili,
nadaljevala v južni Dalmaciji in končala z osvoboditvijo
slovenskega Primorja, Istre in Trsta. Drugi, tank T
34-85, predstavlja 2. tankovsko brigado NOVJ, ki je bila
ustanovljena 6. oktobra 1944 v takratni Sovjetski zvezi (jedro
brigade je tvorilo 600 vojakov prekomorcev, ki so jih
z letališča Bari napotili v Kolomno v SZ) in je pomembno
prispevala k zlomu nemške obrambne linije v Sremu (Vojvodina)
ter tako omogočila osvoboditev severnega dela
Bosne in Hrvaške. Oba eksponata sta izjemno pomemben
spomin na številne slovenske fante, ki so kot prostovoljci
iz zavezniškega ujetništva (severna Afrika, Sovjetska zveza)
prestopili v partizanske enote in prispevali k zlomu neofašizma
na tleh nekdanje Jugoslavije. Ta je po drugi svetovni
vojni krenila na pot nove politične ureditve, kar je precej
vplivalo na razvoj oboroženih sil. Za začetno obdobje je
značilno veliko naslanjanje na Sovjetsko zvezo, zato se bo
v zbirki pojavil tank T-34-85 v različnih izvedbah.
Po začetnem povojnem obdobju je leta 1948 oborožitveni
načrt varšavskega pakta Jugoslavijo nekako izločil
iz skupine pravovernih komunističnih držav, kar je izzvalo
otoplitev odnosov z zahodnimi državami, ki so Jugoslaviji v
začetku 50. let minulega stoletja namenile izdatno vojaško
in gospodarsko pomoč. V ta sklop sodi ameriška oklepna
tehnika, v kateri so tanki: M4A3 sherman, M47 patton,
lovec na tanke samohodni top M-36 jackson, M-32 TRV
in oklepna vozila M-3 scoutcar ter M-8 greyhound. Ko pa
so ob koncu 50. let spet vzpostavili prijateljske politične
odnose s Sovjetsko zvezo, je to zelo hitro pomenilo vnovično
uvajanje sovjetske tehnike v oborožene sile. V ta sklop
sodi sovjetska oklepna tehnika, ki se lahko razdeli na bojne
tanke (T-55 in T-72), lahke tanke (PT – 76), oklepna vozila
(BTR – 50 in BTR – 60), izvidniška vozila (BRDM – 2),
samohodno topništvo (2S1 122mm gvozdika) ter vozila
zračne obrambe (strela – 1). Najštevilčnejši predstavnik
je tank T-55 v različnih izvedenkah, kot najpomembnejši
bojni tank, tank mostonosec MT – 55A in JVBT – 55A, samohodni
protiletalski top ZSU-57-2 S-68. Sovjetska vozila
so glavnina zbirke. V njej je posebna pozornost namenjena
oklepni tehniki jugoslovanske izdelave, saj so pri projektiranju
in izdelavi te sodelovala številna slovenska podjetja,
zato ta del predstavlja domačo tehnično dediščino. V tem
delu so predstavljeni najpomembnejši bojni tank M-84
in bojno vozilo pehote BVP-M-80A. Lahka oklepna vozila
BOV v vseh izvedenkah so še posebej vredna ogleda, saj so
bila v celoti izdelana v Sloveniji.
Po letu 1991 je Slovenska vojska sprejela v oborožitev
večino tehnike, ki jo je že prej uporabljala JLA. Tu velja
omeniti posodobljena bojna tanka M-84 in M-55S, ki so
jima slovenski strokovnjaki s svojim znanjem in veščinami
izboljšali zmožnosti in podaljšali življenjsko dobo.
Rovokopač BTM-3
Nebojna vozila
Nebojna vozila praviloma niso oborožena ali oklepljena
in so namenjena predvsem za prevoz ljudi in gmotnih
tehničnih sredstev ali pa za izvajanje posebnih nalog. Za
prevoze so namenjeni predvsem tovornjaki, vlačilci, različne
prikolice, terenski avtomobili, potniški avtomobili,
kombinirana vozila in avtobusi. Vse vojske pa uporabljajo
tudi druga posebna nebojna vozila, zasnovana za logistično
podporo ali za natančno določene naloge, za katere
so zgrajena, kot so rovokopači, avto-žerjavi, mobilne avtodelavnice,
tovornjaki – mostovi, cisterne, gasilska vozila,
buldožerji, bagri in druga vozila za posebne namene.
Prevoz vojakov in materiala ter oskrba so bili za vojskovanje
pomembni v vseh zgodovinskih obdobjih. Že Aleksander
Veliki je na svojih pohodih uporabljal približno
2500 vprežnih voz, predvsem za prevoz hrane in opreme.
Živali in vprežni vozovi so ostali najpomembnejše prevozno
sredstvo do industrijske revolucije, ko se je pojavila
železnica. Novo obdobje se je začelo v začetku 20. stoletja
z razvojem avtomobilov. Že med prvo svetovno vojno so
začeli za prevoz ljudi in sredstev uporabljati tovornjake, ki
so med drugo svetovno vojno popolnoma izrinili vozove
in vprežne živali.
Večina eksponatov zbirke nebojnih vozil VMSV je dediščina
nekdanje Jugoslavije. Nekaj jih tvori oklepno-artilerijsko
zbirko v Pivki (sovjetski rovokopač BTM 3 in angleški
avto-žerjav coles ADT 20.2), priljubljeno terensko vozilo
Puch-Styer »pinzgauer« pa je na ogled v Zbirki motociklov
na Vranskem, v zbirki je tudi še nekaj tovornjakov sovjetske
proizvodnje (polagalec mostov KRAZ 255B). Posebno
mesto v zbirki nebojnih vozil imajo tovornjaki Tovarne
avtomobilov Maribor (TAM 4500, TAM 110, TAM 150 in
druge izpeljanke), ki so bili veliko let glavnina prevoznih
zmogljivosti jugoslovanske vojske in so jih v celoti izdelovali
v Sloveniji. Začeli so že kmalu po drugi svetovni vojni.
Ta vozila so slovela po trpežnosti in zanesljivosti, prepeljala
so ogromno slovenskih fantov.
|