Rožanec, Sabotin, 1916–1917
Umetniška dela so njihovi lastniki ali pa navdušeni
zbiralci razstavljali že v antiki in nato v vseh obdobjih,
ki so sledila. Sprva to razstavljanje ni bilo
namenjeno javnosti, temveč notranji okrasitvi bivališč: vil,
dvorcev in gradov. Javnosti so bile dostopne le umetnine v
sakralnih in drugih javnih stavbah. Prvo javno razstavo slik
so pripravili šele leta 1673 v Salon des Artists v Parizu, kjer
so svoja dela predstavili izključno dvorni umetniki. Prve
vsakoletne razstave pa so se uveljavile od druge polovice
19. stoletja naprej. Na njih so lahko predstavili svoja dela in
nove umetniške smeri tudi manj znani umetniki.
Zanimivo je spremljati vojne in vojaške motive na likovnih
upodobitvah, če sledimo razvoju slikarstva v preteklosti.
Obstajalo je že v mezopotamski kulturi, v starem
Egiptu in Grčiji.
V antični Grčiji naletimo na motive vojaškega življenja
na freskah, reliefih in keramiki. Na eni izmed fresk se je ohranila
podoba ahajskega vojaka iz Tirinsa iz leta 1350 pr. n.
št. (Narodni arheološki muzej, Atene). Iz sredine 7. stoletja
pr. n. št. pa je na korintski keramiki upodobljena hoplitska
falanga, ki se ob zvokih flavt pripravlja na bitko (Muzej
Villa Giulia, Rim). Iz tistega obdobja so tudi doprsni kipi
grških vojaških poveljnikov in državnikov: npr. marmornat
doprsni kip atenskega vojskovodje in politika Temistokla
(Narodni arheološki muzej, Neapelj). V helenizmu je nastal
bronasti kip vojskovodje Aleksandra Velikega na konju Bukefalu.
Ohranjen je v rimski različici po Lizipovem izvirniku,
našli so ga v Herkuleaneumu (Narodni muzej, Neapelj).
Iz rimskega obdobja so ohranjene freske in mozaiki, ki
prikazujejo antične vojskovodje in bitke. Eden izmed najbolj
znanih primerov antičnega zgodovinskega slikarstva je
mozaik iz Favnove hiše v Pompejih iz obdobja od 2. do 1.
stoletja pr. n. št. Prikazuje bitko pri Issu med Makedonci in
Perzijci iz leta 333 pr. n. št. ter podobi Aleksanda Velikega
in perzijskega vladarja Dareja.
V hiši bratov Veti v Pompejih pa se je ohranila freska
Rimska pomorska bitka (1. stoletje n. št.).
Prizori bojevanja so upodobljeni tudi v obliki plitkih
reliefov na sarkofagih vojskovodij in na stebrih in slavolokih
vladarjev, npr. na Trajanovem stebru v Rimu, ki je
nastal v 2. stoletju n. št.
Ohranili so se tudi nekateri doprsni kipi velikih rimskih
vojskovodij in državnikov: marmornato doprsje Julija
Cezarja, marmornati portret Sule, bronasti kip Avgusta,
Hadrijanov kip in številni drugi.
Na Kitajskem so v obdobju dinastije Qin v 3. stoletju
pr. n. št. nastale terakotne figure bojevnikov. 7000 takšnih
bojevnikov terakota v naravni velikosti in s povsem individualnimi
potezami obraza so našli v grobnici vladarja
Shi Huangdija. Figure naj bi varovale vladarjevo truplo
pred skrunitvijo.
V srednjem veku najdemo vojaške motive na miniaturah
srednjeveških karolinško-otonskih psalterijev in evangelijarjev.
Iz obdobja Merovingov je miniaturna Bitka pri Toursu
in Poitiersu iz leta 732 med frankovsko in arabsko vojsko, iz
obdobja Karolingov pa slika Karolinške konjenice, iz katere
je zelo lepo razvidna vojaška oprema konjenika (Zlati psalterij
iz Sankt Gallena). Zgodovinsko slikarstvo se je okrepilo
tudi v obliki ilustracije in mozaika, vendar kot motiv že prevladajo
biblijske zgodbe in Kristusovo življenje.
Od 9. do 11. stoletja, v obdobju normanskih pustošenj
po Evropi, so nastale upodobitve normanskih bojnih ladij
in vojakov na runskih kamnih in tkaninah; v tistem obdobju
so Bizantinci ustvarjali miniature, ki so predstavljale
tudi vojaško življenje. Na eni izmed teh je upodobljen napad
bizantinske bojne ladje na sovražno ladjo z uporabo
grškega ognja.
V visokem in poznem srednjem veku so se vojaški motivi
uveljavili tudi na freskah, čeprav je zgodovinsko slikarstvo
še naprej živelo predvsem v miniaturah. Te prikazujejo boj
za investituro med papeštvom in cesarstvom v drugi polovici
11. in v 12. stoletju, vojaška osvajanja in uspehe križarskih
vojn, napad in osvojitev Jeruzalema, osvojitev mesta
Tars, bitko pri Askalonu, zasedbo Konstantinopla in vodje
križarjev (Rihard Levjesrčni, Ludvik IX ...). V tistem obdobju
je nastal tudi portret Friderika Barbarose, ki se je udeležil
tretjega križarskega pohoda in nesrečno utonil v rečici Salef
v Mali Aziji. Podoben razvoj kot v Evropi je doživelo miniaturno
slikarstvo v islamski in indijski umetnosti.
V 14. in 15. stoletju miniature prikazujejo prizore iz stoletne
vojne med Francijo in Anglijo, viteške turnirje, v 15.
stoletju pa verske boje v Evropi in preganjanja heretikov.
V 16. in 17. stoletju so umetniki historičnega slikarstva
upodobili številne vojne med katoliki in protestanti s političnim
ozadjem v obliki bakrorezov, miniatur, ilustracij in
barvnih bakropisov. Prikazali so tudi nasilje nad protestanti,
zlasti nad hugenoti (šentjernejska noč).
Velika doba historičnega slikarstva je bila 17. stoletje
z baročnim ustvarjanjem Rembrandta, Rubensa in Velazqueza.
Tako npr. Velazquezova Predaja Brede prikazuje
resničen dogodek iz vojne med Nizozemsko in Španijo in
je vrhunec te slikarske zvrsti, saj so na njej upodobljene
tudi podreditev poražene Nizozemske in spravljivo naravnane
roke zmagoslavnih Špancev v človeški podobi. Tedaj
so že prevladovala olja na platnu, ki nakazujejo zaton miniaturnega
slikarstva.
V 19. stoletju so historično slikarstvo razvijali David,
Delacroix in Goya. David je postal Napoleonov dvorni slikar
in je na platnih častil cesarja, Delacroix (Svoboda vodi
ljudstvo, 1830) in Goya (Streljanje upornikov, 1814) pa sta
ubrala povsem nasprotno smer s kritiko tiranije, vojnega
nasilja in grozot.
V 20. stoletju je bil najbolj izrazit predstavnik historičnega
slikarstva Picasso z Guernico, ki je nastala kot obsodba
bombnega napada na vas Guernica med špansko državljansko
vojno. Hkrati izraža obsodbo napadalne vojne in
uporabo sredstev za množično uničevanje.
Historično slikarstvo na slovenskih tleh in med slovenskimi
umetniki je raziskano le delno, natančneje le njegov
del v 19. stoletju. Poleg tega raziskovalci historičnega slikarstva
menijo, da je premalo umetnin te zvrsti, ki bi jih bilo
mogoče preučiti.
V VM hranimo majhno zbirko slik in kipov, ki so
nastali med NOB in v obdobju socrealizma po vojni. Večino
eksponatov smo pridobili z donacijami umetnikov
in ustanov.
Likovna umetnost v NOB je nastala v letih od 1941
do 1945. Umetniki so ustvarjali v ilegali. Tedaj se je razvila
predvsem partizanska grafika. Najvidnejši predstavnik te
smeri je bil Božidar Jakac, ki je utrl pot tej zvrsti z realističnimi
portreti. Enega izmed teh hranimo tudi v VM. To je
portret komandanta Jake Avšiča, ki je nastal v Črmošnjicah
marca 1944 (ročni odtis).
V VM si želimo povečati zbirko slik z motivi vojaškega
življenja, predvsem iz starejšega obdobja slovenske vojaške
zgodovine in iz osamosvojitvene vojne, zato smo jih začeli
načrtno odkupovati in reproducirati.
|