Reaktivni lovski bombnik F-84 je prvič poletel že leta 1946, vendar so bile šele z različico F-84G vse prvotne pomanjkljivosti odpravljene. Med korejsko vojno je Thunderjet pridobil sloves izjemno uporabnega in vzdržljivega lovskega bombnika, zlasti se je izkazal v vlogah letala za podporo in hitrega bombnika, ki je deloval predvsem na nižjih višinah. Skupno je bilo izdelanih 3025 letal v različici F-84G, polovico teh pa so v uporabo dobile zavezniške države, med njimi, v okviru ameriške vojaške pomoči v 50-ih letih, jih je 167 prejelo tudi Jugoslovansko vojno letalstvo (JVL). Skupno je imela JVL 231 letal omenjenega tipa.
Razstavljeni eksponat F-84G (52-2910) je bil, na podlagi 14. pogodbene serije, proizveden v tovarni Republic Aviation (Farmingdale, New York) leta 1953 v tretji seriji (F-84G-31RE). Letalo je bilo dodeljeno evropskim enotam NATO, 20. junija 1957 pa je prišlo v Jugoslavijo kot eno izmed zadnjih dobav v okviru zahodne vojaške pomoči. V JVL je dobilo jugoslovansko oznako 10642. Prvotno je bilo še neobarvano, kasneje pa je pridobilo maskirni vzorec jugoslovanskega vojnega letalstva. Sprva je bilo postavljeno v sestavo 21. divizije oziroma 172. letalskega polka na letališče Zemunik pri Zadru. Letalo je služilo tudi v 82. letalski brigadi na letališču Cerklje ob Krki, kjer je bilo leta 1974, ob umiku tega tipa letala iz oborožitve, izvzeto iz operativne uporabe. Kmalu zatem je bilo kot spomenik postavljeno pred vhodom na letališče Brnik. Po več kot 30-ih letih izpostavljenosti zunanjim vremenskim vplivom je bilo letalo v izjemno slabem stanju in potrebno temeljite prenove. Restavriranje, med katerim je dobilo barvno shemo operativnega obdobja v JVL, kakršno je nosilo na letališču Cerklje, je potekalo v več etapah med leti 2008 in 2013.
Prenova eksponata in njegova muzejska postavitev sta izjemnega pomena, saj je bil z obnovo letala rešen pomemben eksponat iz naše vojaško tehnične dediščine. Ne nazadnje so na letalih tega tipa kot piloti služili tudi mnogi Slovenci. Letalo se tudi neposredno vključuje v razstavo Oklep svobode, ki je bila odprta lanskega septembra in celostno prikazuje vojaško pomoč ZDA Jugoslaviji po sporu z Informbirojem.
Tehnični podatki:
Posadka: 1
Dolžina: 11,6m
Razpon kril (z rezervoarji): 12,65m
Višina: 3,84m
Površina kril: 24m²
Prazna teža: 5200kg
Maksimalna vzletna teža: 10.590kg
Motor: Allison J35-A-29 turbojet (24,7kN)
Maksimalna hitrost: 1000km/h
Dolet: 1600 km
Maksimalna višina: 12.350m
Oborožitev: 6x mitraljez Colt-Browning M3 (12,7mm) s po 300 naboji, do 2020kg bomb (2x250/500kg) in raket (8/16x HVAR-5)
|